ریشه و داستان ضرب المثل « آن وقت خر از قبرس وارد می کنند»

سایت بدون – اصطلاح خر از قبرس وارد کردن اصطلاحی است که برای توصیف کسی که نادان است و چیزهای بی ربط می گوید به کار می رود ، اما شاید ندانید که این اصطلاح از یک حادثه واقعی و تاریخی منشا گرفته است .

الاغ قبرسی به نژادهای الاغ بومی جزیره قبرس گفته می‌شود. دو نژاد متمایز الاغ در این جزیره مدیترانه‌ای زندگی می‌کنند. یکی الاغ‌هایی قهوه‌ای رنگ با دماغ و شکم روشن که گویا از نژادهای الاغ بومی فرانسه ریشه گرفته‌اند و احتمالاً در دوران جنگ‌های صلیبی به این جزیره آمده‌اند. این الاغ‌ها اندازه‌های متفاوتی دارند و بعضی از آن‌ها جثه کاملاً درشتی دارند. نژاد دوم که تعداد آنها کمتر است رنگ خاکستری و اندازه‌ای کوچک دارند و تبار آنها قطعاً به آفریقا می‌رسد.

حالا این الاغ ها چه ربطی به ایران دارد؟

این الاغ‌ها هدیه آمریکا به ایران در دوران دولت مصدق بود و شاید یکی از عجیب ترین هدیه‌های تاریخ روابط بین‌الملل باشد.
ماجرا به کمک های طرح مارشال آمریکا پس از جنگ جهانی دوم مربوط می‌شد که ایران هم سهمی از آن داشت. کمک ها به دو بخش نقدی و جنسی تقسیم می‌شد. بیشتر کمک های جنسی طرح مارشال سلاح و ماشین‌آلاتی بود که در دوران جنگ جهانی مازاد بر نیاز تولید شده بود. برای مثال یکی از کمکهای جنسی که به ایران داده شده چند هزار توالت فرنگی بود که برای پایگاه‌های نظامی ساخته شده و با پایان جنگ دیگر نیازی به آن‌ها نبود.
اما الاغ‌های قبرسی که به ایران داده شد نه تنها برای جنگ تولید نشده بود بلکه اصلا آمریکایی نبود و آمریکایی‌ها آنها را به قیمت بالایی از کشاورزان قبرسی خریده بودند. نمی‌دانم روی چه حسابی آمریکایی‌ها به این نتیجه رسیدند که مشکل ایران نداشتن الاغ خوب است و رفتند ۱۰۷ رأس الاغ قبراق و سرحال را در قبرس دستچین کردند و برای اصلاح نژاد الاغ‌های ایرانی به ایران آوردند.

ضرب المثل های بیشتر را می توانید در لینک زیر پیدا کنید

مجموعه ای بی نظیر از ضرب المثل‌های فارسی همراه با داستان و کاربرد

مطلب پیشنهادی

پیشنهاد سریال/صورت فلکی؛سرگشتگی و یاس یک فضانورد

مینی‌سریال «صورت فلکی» که پخش آن به تازگی تمام شده اثری در ژانر ترکیبی روان‌شناختی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *